Middelburg : deel 2/2

W We vervolgen onze stadswandeling door Middelburg…..

….. en komen bij de Oostkerk ( 1646-1667) uit.

De Oostkerk van Middelburg wordt algemeen beschouwd als het hoogtepunt van de klassicisme barok-bouwstijl in ons land. Aan de buitenkant benadrukt het mooie en vele beeldhouwwerk de sterfelijkheid van de mens.

 Pal boven de ingangsdeur rust een gebeeldhouwd skelet: Memento Mori, gedenk te sterven. Zandlopers symboliseren de vergankelijkheid.

Het prachtig, monumentale pakhuis genaamd “De Glazenkast” staat een paar huizen achter de Oostkerk.

 Dit voormalige VOC pakhuis dateert uit 1651 en is de afgelopen jaren grondig gerestaureerd.

We lopen verder, maar zijn afgeweken van de officiële stadswandeling, omdat het die dag best koud en winderig was !

En daarom zie je zo weinig volk op straat !

 

Niet getreurd, het is allemaal mooi wat we tegenkomen.

De watertoren van Middelburg is gebouwd in 1892. De watertoren is nu omgebouwd tot woonhuis

De toren de lange Jan torent overal boven uit !

De staatsman en dichter Jacob Cats (1577-1660) was een geboren Zeeuw. Zowel zijn politieke als literaire loopbaan begonnen in Zeeland. Als staatsman bracht hij het tot raadpensionaris van Holland. Een functie te vergelijken met die van de huidige minister-president.

Een collage is noodzakelijk anders werd deze Middelburglog te lang.

Weer terug over alle dammen en dijken richting Voorne.

Het was een leuk maar koud en winderig dagje Middelburg.

.

..

24 gedachten over “Middelburg : deel 2/2

  1. Koud en winderig maakt mij niets uit, ik zit lekker voor de pc en kijk met je mee. Middelburg is een fraai stadje en ook hier zie ik weer een snuifje Enkhuizen met mooie woonhuizen en VOC panden! Ik heb met je mee genoten en wens je een fijn weekend, grtjs 😉

  2. Ben er lang geleden geweest, maar ik kan nu niet zeggen dat ik dit allemaal heb gezien toen. Ik zat me net af te vragen waarom er zo weinig mensen waren op de foto….geef jij het antwoord al..ha..ha..dat was jou dus ook opgevallen bij het plaatsen van de foto`s. En…weer wat geleerd….ik wist niet dat de VOC kunstmest importeerde…..maar ja…hier hadden we natuurlijk mest genoeg in Brabant. Mooie serie Marjolein.

  3. Ook hier laat je weer prachtige stukje Middelburg zien. Schitterend al die oude panden en mooi gefotografeerd!

  4. Je hebt weer een fraaie serie gemaakt Marjolein. Meteen een uitnodiging om zelf ook deze stad weer eens te bezoeken. Pech, dat het koud en winderig was, maar prettig voor het maken van deze beelden, dat de smalle straatjes niet bevolkt werden door hordes toeristen.

  5. Mooie sfeervolle serie weer, Marjolein. Top! Ik wens je een mooi weekend.
    NB: ‘k Heb ’t kazerneterrein al gezien op internet, toen ik een nostalgische bui had..

  6. Een prachtige stadswandeling was dit, Marjolein.
    Ik heb er jaren geleden een rondleiding gehad.
    Die man wist er heel veel en leuk over te vertellen en ik heb er ook toen van genoten.
    Prachtige oude panden. Soms is alles er scheef aan…moeilijk om vast te leggen, maar het is je wel gelukt.
    Onze oudste zoon had belangstelling voor zo’n oud pand in de binnenstad van Deventer, maar heeft er toch vanaf gezien. Een knikker rolde in de woonkamer spontaan van de ene naar de andere kant….haha!
    De tekst, waarmee je de eerste serie eindigt, spreekt me ook heel erg aan 🙂

  7. Ooh, ik zie aan de reactie boven de mijne , dat ze nu zelfs in Italië weten, hoe gezellig Middelburg is.
    Dat is het leuke van internet, hè?
    Groetjes.

  8. Mooie fotoseries van Middelburg, je raakt daar zo te zien niet uitgekeken. Je sneeuwklokjes zijn ook prachtig. Knap zoals je de sneeuwklokjes van onderaf hebt vastgelegd.

Reacties zijn gesloten.